lördag 17 mars 2012

Däck

Våren är väl här på ett eller annat sätt, vilket hos mig lockar fram lusten att rulla runt på smala däck med lite skönt rull i. Slippa bojsänkena till vinterdäck är en befrielse. Vid val av däck är det ju inte bara vikten, utan även avvägningen med punkaskydd att ta med i beräkningen. Tidigare har det där med punkaskyddet inte vart så noga för min del, jag har kommit fram när jag kommit fram... Numera är det tusen dagistider att passa och ursäkten 'punka' är inte den bästa vid sen ankomst. Så när mina redan slitna GP4Season samlade på sig 8 glasbitar på vägen hem i torsdags vart det läge att kassera dem.
Ut med de gamla, på med de nya
Eftersom jag numera är 'köpt' så fanns det väl ingen anledning att inte testa produktsortimentet som finns att tillgå, Roubiax Armadillo Elite... smaka på det namnet :) Med 304gr på min våg så är det knappast de lättaste däcken. Men det kan det var värt om punkaskyddet håller vad de lovar.

9 kommentarer:

  1. Schwalbe Marathon för pendling! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför någon nu skulle vilja rulla på ett par däck som har stora delar av namnet gemensamt med samma däck som man harvar runt med på vintern är mig ett mysterium.. ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja pendling är väl primära användningen. rullar de bra finns det en lättare variant som kan få åka på....

      Radera
    2. Ser ut att ha lånat mönstret av Conti Competition. Specialized är bra på att låna saker. Deras DH-däck är skrämmande lika *host* Maxxis. ;-)

      Radera
    3. Ett bra däck kan nog inte se ut på SÅ många sätt ;)

      Radera
  3. ...samtidigt krävdes nog inte ett helt team kärnfysiker för att uppfinna ett så "komplext" mönster.

    SvaraRadera
  4. Ingen punka under 2012 kan vi väl summera det med. Sen om det hade vart annat med andra däck låter jag var osagt, men nöjjd är jag.

    SvaraRadera